Background Image
Previous Page  4 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 40 Next Page
Page Background

kat. č. 028

cena 2100 Kč

Soubor 20 didaktických obrazů formátu A3

Ach, ta slovní zásoba. Některé lidské emoce nedokážeme úplně přesně pojmenovat. A lidské vlastnosti?

Jak jen je dětem přiblížit ve vztahu k jejich chování. Soubor 20 nástěnných obrazů s 20 lidskými vlastnostmi.

10 kladných a 10 záporných vlastností s ilustracemi a krátkým příběhem. Máte to u vás ve třídě podobně?

Poznáváte se v popsaných situacích? Součástí pomůcky je příručka se seznamem několika stovek lidských

vlastností. Texty napsala Dagmar Pernická, ilustroval Oldřich Hyvnar.

Velikost jednoho obrazu formát A3. Karton 350 g, průmyslové lamino. Baleno ve výkresových deskách.

www.novadida.cz

|

www.pohadkazapohadkou.cz

Anička Laskavá

Tomáš Cílevědomý

Čenda Veselý

Donald Bezohledný

Jana Pilná

Servác Lakomý

Dardan Lenivý

Bonifác Lhostejný

Ludoslava Sobecká

Majdalena Vzteklá

Mariona Závistivá

Martin Obětavý

Jakub Odvážný

Pankrác Nepořádný

Lukáš Přátelský

Krasimíra Pyšná

Simona Spolehlivá

Iva Svědomitá

Zuzka Upřímná

Velena Ulhaná

a další

V oddíle světlušek a vlčatděti věděly, žemají toho nejlepšího vedoucího.Martin

jim vždypřipravoval skvělýprogram na schůzky, kdybyli většinou vpřírodě, hráli

hry.Od něj věděli, že jedůležitá samostatnost, rozhodnost,postřeh, to že semů-

žete sami na sebe spolehnout,budete odpovědní za chování vpřírodě.Co řekl

Martin, toplatilo.Všichni taky obdivovali jeho vztah k horám,dokázal jim zajímavě

vyprávět o zvířatech, která žijí ve skalách, odivoce rostoucích rostlinách, o svých

výstupech na hory.

Naposlední schůzce oddílupředprázdninami ale řekl: „Jemi to líto, horolezčata,

ale jedu oprázdninách s výpravou kamarádů na hory. Je to nabídka, která se už

možná nebude opakovat.Na letním tábořebudete sMarkembezemě.“Děti za-

raženěmlčely.Martin s nimi nepojede!Marek je taky fajn, alebezMartina?

Odjeli. Jejich vedoucí zatím stál na vlakovém nádraží a nemohl sipomoct,pořád

myslel na zklamání horolezčat.

Zápis z táborovéhodeníku:

Druhýden ránopobudíčku a snídani námMarek zadal společný úkol.Měli jsme

vystopovat neznámého člověka, který námpo cestě zanechal různé úkoly.Když

jsme jepostupně splnili, našli jsme na koncimaskovanou skrýš a v ní se schová-

val…Martin!!!Hurá!Neodjel.Obětavě za námipřijel.

0$57,1

2%Ď7$9ë

Létopatří k nejkrásnějšímu ročnímu období užproto, že jsouprázdniny, sluníčko

a snad každáminutadne láká užít sipřírodu. Jakub jelpoprvé se svými kamarády

tábořit. Jejich oddílový vedoucíPepa jim každýdenpřipravilpřekvapení: olympiá-

du, neobvyklé soutěže, indiánské zvyky…

Teď se kluci těší na večerní zkoušku odvahy.Vlastně všichni ne. Jakub sedí ve

stanu apřemýšlí, jak se vymluvit.Má totiž strach z nočního lesa, neznámých zvu-

ků adrkotajímu zubypřipomyšlení na tmu tmoucí aplnou hrůz.Zašel zaPepou

a řekl: „Nenímidobře,bolímě hlava abřicho.Asi s vámi nikam nepůjdu.“Vedoucí

se na nějpodíval apokýval hlavou.Vypadalo to, že Jakubovi věří.

Po večeři si ale vzalPepa Jakuba stranou: „Budeš spokojenější, když s námi

půjdeš na stezku odvahy. Třeba tam zůstaneš semnou na startu, neodvážíš se

jítdál, ale neobcházej úkol!Horší je nedělat nic a hledat sidůvody,proč to nic

chceš.“ Jakub se zamyslel amuselpřiznat, žemáPepapravdu.

Vpořádně hluboké noci jedenpodruhém opouštěli kamarádi stanoviště.Amezi

nimi vyšel vstříc temnému lesu i Jakub.Rozhodl se.Myslíte, že ho neobcházel

strach?Ano, hodně seděsil.Profrčel lesní cestou jako zkušenýběžec.Vduchu si

dokola říkal, nebojím se, vydržím, nic tu není. Jako zaklínadlo.Do cíledorazilplný

dojmů.Vítězství!Nejšťastnějšíden, kdypřekonal sám sebe.

Teď už to ví.Odvaha znamená jednat navzdory strachu.

-$.8%

2'9Éæ1ë

Pankrácbyl strašlivě nepořádný. Jak to vypadalo v jeho částipokoje?Popolicích

viselypoužitéponožky, vedle nich si zplihle trůnila trička, ledabylepohozenémiki-

ny,postel nebyla ustlaná.Nedopité lahveminerálkypodpracovním stolem, sáčky

apapírkyodbonbónů, čokolády, vedle nich rozevřené knihy amezi tím hračky

a sešitydo školy… Rozhovoryo nepořádkubyly nadennímpořádku,protože to

vadilo všem, i jeho staršímubratrovi Františkovi, který s nímmělpokoj napůl

a naopakměl rád věci na svémmístě.Maminkaobvykle v sobotu nevydržela

a jednou týdně nepořádekdíky nídokonale zmizel.Pankrácpořádprosil rodiče:

„Já už nechcimít společnýpokojík sbratrem.Určitě sepolepším, kdyžbudumít

ten svůj.Zrak vámbudepřecházet, jak tam vždy uklidím.“

Tatínek smaminkou si řekli, žemu uvěří, a tak se nastěhovalPankrácdomístnos-

ti, kteroumu uvolnili.

První týdenbylo skutečně uklizeno a všichni sedoma radovali.Alepak topřišlo.

Pankrác se vrátil k nepořádku.Tentokrát se alemaminka zařekla.Neuklidí!

Pankrácbyl v sobotu venku apotkal kamarádkuPavlu.Mocmu na ní záleželo.

Pozval ji, žedostal novoupočítačovou hru.Přišeldomů a nic.Nepořádek.Ma-

minka ani nehnulabrvou.SplašenýPankrác začal věci házetdo skříně.Rychle!

Všechno schovám.Zvonek.Zabouchldvířka skříně a šel kamarádceotevřít: „Pojď

dál.“Pavla vešladopokoje.Vrz!Skříňpovolila a z ní se vyhrnul všechen ten ne-

pořádek ven.Zmatek.Všechnopátépřesdeváté.Pankrác zčervenal.Oba začali

věci sbírat…Abylod tédobyPankrácpořádnější?Snažil se.Přece ten, kdomá

pořádek kolem sebe,můžemít imyšlenky srovnány i v sobě.

3$1.5É&

1(32ġÉ'1ë

Servác se staral vždy o to, aby seměldobře.Dopřál si všehodosyta, nerad se

s někýmdělil. Jeho nejoblíbenější hračkabylapokladnička, ve které schovával

své úspory, často si je tajněpřepočítával abyl chtivýpeněz jenpro sebe.Nikomu

nikdy nic nekoupil.Zkrátkadělal svému jménu čest.

Večerpřed jeho narozeninamimumaminka řekla: „Upekla jsem tiplno cukroví,

kterémáš tak rád.Zítra ve škole se rozdělíš,pro každého ve třídě je jedna kremro-

le.“Servác nemohl usnout. Jámám rozdávat k narozeninám kremrole?A comi

zbude?

Ráno vzal krabici se zákusky a šel.Cestado školy všakbyla tentokrát hodně

dlouhá.Každou chvíli se zastavil a z krabiceputovaly sladkosti rovnoudopusy.

Kdomá narozeniny?Nopřece já a nějak je oslavitmusím. Jedna kremrole ne-

stačí.Došelpakdo třídy a nějak ztěžkadosedl na židli.A za chvíli to začalo!Bři-

chobolelo a nahlas žalovalo, jakoudávku cukrovímusí zpracovat.Paní učitelka

dovedlaServácedomů amaminkapochopila, co se stalo.A že tobyla hodná

máma, uvařilaServácovibylinkový čaj.

Kdo šetří,má sice za tři, ale ten, kdomá všeho hodně,by seměl rozdělit užpro

radost, kterou udělal sobě i ostatním.Radost z obdarování.

6(59É&

/$.20ë

UplakanáSylvapřišla ze šatny tělocvičny.Hned zamířila kZuzce a zeptala se jí

mezi slzami: „Tak řekni, jsem tlustá?Holky semi smějí, že neumím šplhat, visím

na tyčích jako lenochod, že jsem jako…Sylvin hlas zanikl vpláči a vzlykotu.Co

teď?

Zuzka, kterábyla zvyklá vždy jednat upřímně,musela velmi rychlepřemýšlet, co

má říct, abySylvě neublížila.Na jedné straně vidělapřed sebou nešťastnou kama-

rádku, ale takybylapřesvědčena o tom, že jímusípravdivě odpovědět.

Nakonec se rozhodla, že se nebudepravdě vyhýbat.A snadby ani nedokázala

lhát: „Víš,Sylvi,myslím si, žebychommohlymydvě v té věci spolu něcopodnik-

nout. Je tomůj návrh, ale co kdybychom začalyběhat a zkusily i šplhat na tyčích

na našem hřišti?Dáme si sraz adneska odpoledne začneme.Můžeme spolu

udělat něcopro sebe… Jenom to nebude trvat jedenden, ale to nám nevadí.Bu-

dešpak sama spokojená.Co ty na to, kamarádko?“

Zuzkabyměladostat velkoupochvalu.Umí se chovat taktně, jednábezpřetvářky

a hlavně: je kSylvě upřímná a chce jípomoci s jejímproblémem.

=8=.$

83ġÌ01É

Mariona aPetra chodilydo jedné třídy.Petra nešlapro úsměvdaleko,měla vždy

kolem sebeplno kamarádů, kteří jiměli nejenproto rádi.Petra vždypodala ochot-

ně každémupomocnou ruku.Mariona si všímala čímdál vícePetřiny oblíbenosti,

zpočátku nenápadně apak vší silou jí začala závidět všechny její úspěchy, jednič-

ky,pochvaly,ba i novéboty a šaty.Někde uvnitř se vMarioně ozýval hlas našep-

távač: „Proč ne já, alePetra?“

Jednou šly obědívky ze školy aPetra si všimla, že na chodníkupředbrankou

domu ležípeněženka a vedle níbalíček kávy: To asi někomu vypadlo z tašky.

Pojď,Mariono, zazvoníme, jestli to nenípeněženka někoho zdomu.Otevřela jim

staršípaní a ohromně se radovala, že sepeněženka našla,protože užpo nípá-

trala a volalado obchodu.Poděkovala a samou radostí se zapomněla zeptat na

jméno nálezkyně.

Petradošladomů aMariona se vracela stejnou cestoudo ulice, kdebydlela.Na

zahrádcepředdomem ji oslovilapaní: „To jsem ráda, že tě vidím,prosím řeknimi

jméno své kamarádky, kterámidalapeněženku.Chtělabych jídát nálezné.“Mari-

onamělapřed očima tmu, cože a já jako nic?ZačalaPetře zase závidět: „Paní, já

ji neznám. Jenom jsme tu našly tupeněženku.“A s klidempřijala odpanípeníze:

„Něco hezkého si kup aděkuji.“

MarionaPetře nic neřekla, špatné svědomí zatlačila a na svůj zlý skutek zapomně-

la.Závist zvítězila a nikomu nicdobréhodo života nepřinesla.Bohužel.

0$5,21$

=É9,67,9É

Uprostředpodzimníhodne si vyšelDonald s kamarády na houby.Měli štěstí. Jen

sedostali na kraj lesa, už se na ně smály sametové kloboučky hříbků.Vyloupli je

zmechu.Opodál rostla krásnámuchomůrka červená.Vypadala jakoKarkulčin

klobouček, aleDonalddo ní kopl,pak se ještě zaškaredil nadalšímuchomůrky

a rozdupal je.

Po chvilcedostal hlad a zakousl sedo svačiny.Kam hodit sáček apapír, to si sta-

rostipříliš nedělal.Prostě jepohodil jen tak.

Za chvilku se začal nudit a na celý les začalpískat a křičet na kamarády: „Haló,

kde jste?Chcidomů.“Aleprotože kluci ještě hledali houby, rozhodl se, že vyryje

do stromu nožíkemmonogram.Aby semu lépe řezalo a abydosáhl na hladkou

kůru, stoupl si namalý kopeček u stromu.Když už se zdálo, žepísmenaDB jsou

dost čitelná, začalo jej něco štípatpo celém těle.Au, au!Podíval se.Stojí namra-

veništi!Rozběhl se, hlava nehlava.Vtom o něco zakopne.

Na svahu někdopohodil sklínku.Donald se svalí vedle ní.S odřenými koleny

apoštípaný odmravenců sedobelhádomů.Prostě některé věci se nečekaně

vracejí.Proč asi?

'21$/'

%(=2+/('1ë

4