9
Žena, která se neztratí
o souvislostech
přála, aby si stejně tak za čas vzpomněly sou-
časné děti na ty krásné obrázky, které používa-
ly při výuce.
Spoléháte na spolupráci s pedagogy a ro-
diči. Proč na to kladete takový důraz?
Všechny pomůcky, na kterých jsem se za po-
sledních dvacet let podílela, vznikaly ve spolu-
práci s učiteli z praxe. Máme takové zlaté jádro
tvůrčího týmu, které zůstává stabilní. Jsou to
paní učitelky milující svou práci s dětmi.
Osobně jsem přesvědčená, že schopnost učit je
dar, s nímž se narodíte. Kdybychom dělali po-
můcky od stolu, tak mi věřte, že to učitelé po-
znají na první pohled. Oni si totiž musí každý
den stoupnout před třídu. Oni s pomůckami
pracují, oni se musí vypořádat s reakcemi dětí.
Osobně mě těší, že tuto spolupráci na tvorbě
pomůcek s učiteli sami kladně hodnotí. Kdyby
ne, tak by didaktické pomůcky NovaDida ne-
kupovali. Dalším katalyzátorem jsou rodiče.
Dětem doma pomáhají s přípravou do školy
a nejvíc se rozčilují, proč to jejich dítě nechá-
pe. Oni nám pomáhají upravit pomůcky tak,
aby byly co nejvíce srozumitelné a přínosné.
Můžete zhodnotit přínos didaktických po-
můcek pro rozvoj mladé osobnosti?
Je otázka, s jakými didaktickými pomůckami
pracujete. Když u nás něco nového vzniká,
stanovíme si nejprve výukový obsah. Děti se
ve školách učí jednu abecedu, jednu násobil-
ku, jedna vyjmenovaná slova. Obsah je tedy
jasně vymezený. Pak rozhodujeme o formě:
Jak pomůcku zpracujeme, jakou zvolíme grafi-
ku, jaký materiál, zda použijeme kresby, nebo
fotografie. Posledních pět let spolupracuji
s akademickou malířkou Zdeňkou Krejčovou,
protože jsme se zaměřili na děti v předškolním
a mladším školním věku. Ona krásně kreslí!
My našimi pomůckami jenom neučíme, v dě-
tech vyvoláváme příjemné emoce. Nadšení,
smysl pro krásno, estetiku, úctu k ruční práci,
radost... Z původního plastu jsme opět přešli
k papíru. Proč? Protože neustálé zvyšování
odolnosti materiálu, aby je děti při používání
nezničily, snižuje jejich citlivost. Chceme vy-
budovat u dětí vztah a úctu k věcem. Kniha je
z papíru. Copak z ní budeme trhat stránky ne-
bo je mačkat jen proto, že to u papíru lze?
V našich pomůckách se zaměřujeme zejména
na komunikaci tváří v tvář. Chceme mluvit
spolu, umět projevit a formulovat vlastní ná-
zor, ne jen vybrat ze tří nabídnutých možností.
Argumentovat oponentovi, vytříbit svůj po-
stoj, přijímat názory jiných a zamyslet se nad
nimi. Rozumět psanému slovu a číst s porozu-
měním. Pro malé děti jsme před nedávnem
vydali didaktickou knihu Pohádka za pohád-
kou, v níž jsou převyprávěné klasické české
pohádky v současném jazyce a kromě krás-
ných ilustrací a poutavých textů v ní najdou
rodiče i otázky, které jim umožní nad pohád-
kou rozvést s dětmi diskusi o životních hod-
notách.
Čím jsou originální a prospěšné vaše balíč-
ky pro prvňáčky?
Balíčky pro prvňáčky jsou sety školních a vý-
tvarných potřeb. Vznikly tak nějak mimocho-
dem. Obsah balíčků vytvořily moje kolegyně
z tvůrčího týmu. Některé jsou učitelky v první
třídě, takže doporučily nejvhodnější a vyzkou-
šené potřeby. Pak už jen stačilo oslovit našeho
největšího českého výrobce školních a výtvar-
ných potřeb a balíčky byly na světě. Pro změ-
nu, oproti jiným dodavatelům, jsem si vymy-
slela speciální krabici s obsahem toho
nejlepšího, co trh může pro prvňáčky nabíd-
nout. Požádala jsem Zdeňku Krejčovou o pár
dětských ilustrací a vytvořili jsme veselé a zá-
roveň luxusní Krabice pro prvňáčka plné krás-
ných psacích potřeb. Krabice se stává ozdobou
dětského pokojíčku, do níž si mohou děti
schovávat svoje poklady. Představte si, jak ji
položíte před svého prvňáčka. Odstraní, no,
spíš orve, ochrannou fólii, odklopí víko s „taj-
ným“ uzavíráním, když ho objeví, a začne vy-
tahovat všechny ty věci. Zažila jsem to nedáv-
no s dcerou mé kamarádky. Měla jsem si její
zářící obličejík natočit. Navíc jako rodič máte
jistotu, že dětem pořídíte osvědčené, praxí
prověřené potřeby a že jsou všechny připrave-
né pěkně pohromadě, nemusíte obíhat papír-
nictví a shánět tu kelímek a tam tužky správné
tvrdosti.
Co vám dělá největší radost při práci?
Já jsem byla vždycky nadšená. Na svém kontě
mám přes padesát titulů didaktických pomů-
cek, na kterých jsem se podílela, a mohu hrdě
říct, že jsem na ně pyšná. Postupně jsem se
učila nové věci. Dokonce jsem ve třiceti šla
studovat ještě polygrafii na Chemicko-techno-
logickou fakultu v Pardubicích. Polygrafie mě
uchvátila a chvíli jsem nevěděla, čemu se dříve
věnovat. Nakonec jsem spojila vše dohromady.
Víte, jak je to úžasné, když se ráno probudíte
a v hlavě vám běhá myšlenka? „Barvy, barvy,
barvy.“ Pak si sednete na terasu s kafem v ru-
ce, rozhlédnete se kolem sebe, díváte se na
květiny okolo a bleskne vám hlavou: „No, jas-
ně, přece ty barvy!“ Takto vznikla krásná di-
daktická pomůcka Barvy kolem nás a pak její
pokračování Barvy kolem nás 2.
Nejprve dostanu nápad, pak složím tvůrčí
tým. Vymyslíme obsah, sednu s výtvarnicí
a vytvoříme grafiku, vyberu materiál, využiju
každý centimetr prostoru. Zkontroluji výrobu
v tiskárně, výrobu v kartonážce… Od A až do
Z. Prošla jsem celým procesem tvorby pomů-
cek, včetně výrobních procesů, jak se říká, od
píky. Fyzicky tu práci samozřejmě nedělám,
ale rozumím jí, mám ji pod kontrolou a mohu
ji velice efektivně využívat.
Radost je, když vám děti ve škole ukážou vaši
pomůcku a řeknou, že ta je jejich nejoblíbe-
nější. Při každé návštěvě mi ukazují tu posled-
ní pomůcku, která jim přišla do cesty. Děti
jsou totiž nadšené ze všech. A z toho mám tu
největší radost. Protože u nás totiž tvoříme
pro radost z učení!
hodně radosti s didaktickými pomůckami
popřál Pavel Kačer
www.novadida.cz